Szakmunkásképzés: célok
- Magasan kvalifikált szakemberek utánpótlását csak színvonalas szakmunkásképzéssel lehet megoldani
- Az AIKSZ Zrt. szervezeti felépítését és szakmai folyamatait úgy alakítottuk ki, hogy a szakmunkástanulók a kötelező gyakorlati munka mellett a termelésben is részt vegyenek
- A diákok ne csak általános szakmai alapokat kapjanak, hanem valós, szakmai tudást, tapasztalatot is szerezzenek
- A gyakorlati idő alatt a tanulók ismerjék meg és sajátítsák el a a bútorasztalos szakma alapjait
- Ismerjék meg a különböző önálló munkafolyamatokat
- Kézműves hagyományokat ismerő, korszerű technológiákat alkalmazni tudó és fejlődni képes szakemberek neveljünk
A szakoktatás felépítése az AIKSZ Zrt.-nél
- Tanulóink négy különböző intézményből érkeznek
- Jelenleg 350 m2-es kézi asztalosműhely áll a tanulók rendelkezésére, idén ősszel bővítettük tanműhelyünket – igény szerint tovább bővíthető
- A tanulók megkapják a törvény szerinti juttatásokat
- A kiemelkedő elméleti és gyakorlati tanulmányi eredményt külön jutalmazzuk
- Tanulóink szakmai irányítását 3 szakoktató végzi
- Üzemlátogatás biztosítása
- Nyári gyakorlat lehetőségének biztosítása
- Együttműködés a Nyugat-Magyarországi Egyetemmel (Sopron):
- Diplomamunkák szakmai konzultációja
- Nyári, üzemi gyakorlat
A hatékony szakmai oktatás alapkövetelményei
- Hatékony oktatás kiscsoportos képzéssel érhető el (maximum 6 fő/csoport)
- Alapvetően fontos a megfelelő szakoktató, aki...
- nagy tapasztalattal és gyakorlattal rendelkezik
- pedagógiailag és szakmailag jól képzett
- emberileg alkalmas és rátermett
- a szakképző iskola útmutatása alapján, az iskolával párhuzamos tanterv szerint vezeti a képzést
- A legkorszerűbb technológiák, eljárások megismerésének és a szakmai tradíció elsajátításának egyidejű lehetőségét is biztosítjuk
- Képessé kívánjuk tenni a diákokat az egyes részfeladatok megismerése és elsajátítása után a komplex gondolkodásra, egyedi megoldások kivitelezésére
A duális szakképzés
- A duális szakképzés lényege:
- az állam (az általa fenntartott iskola) és a gazdálkodó szervezet megosztozik a szakképzés felelősségén és költségein is
- A vállalati képzés határozza meg az iskolai képzést
- A képzés megoszlása:
- A diák az oktatási idő egy részét (tipikusan felét) az iskolában tölti.
Itt kapja meg az elméleti szakmai alapképzést és az ehhez szükséges közismereti képzést
- A gyakorlati képzést közvetlenül a gazdasági szereplő biztosítja
A duális képzés előnyei
- Közvetlen kapcsolatot biztosít a leendő munkáltatók és a diákok között
- Lehetővé teszi, hogy a szakképzés tartalma a valódi munkaerőpiaci igényekhez igazodjon
- A diák valódi munkahelyen, valódi munkatapasztalatot szerez
- Az elmélet is egyre inkább gyakorlat-orientálttá válik
- A tanuló a megrendeléstől, az ajánlattételtől, a munka kivitelezésén át, az esetleges garanciális igényig és utólagos javításokig végigkíséri az egyes munkafolyamatokat
- A munka minden állomásán találkozik az ügyféllel, így tapasztalatot szerez az ügyfélkapcsolatok területén is
- A gyakorlat fontosabb; heti 1-2 nap elmélet elegendő, mivel a cselekvési kompetenciát csak a gyakorlatban lehet megszerezni
A duális képzés előnyei
- A munkaadónak módja van közvetlenül a saját tanulói közül biztosítani a szükséges munkaerőt
- A duális szakképzésben a diákok jó esetben rögtön munkahelyet is kapnak a naprakész szaktudás mellett
- Társaságunknál jelenleg 3 olyan munkavállaló is van, aki az elmúlt 2 évben fejezte be tanulmányait és nálunk részesült gyakorlati képzésben
- Sokkal könnyebb egy olyan munkahelyen elkezdeni a munkát, ahol a munkavállaló már ismeri a a céges kultúrát, a kollégákat, munkahelyi normákat. Természetesen, a munkáltatónak is könnyebb így.
Az AIKSZ Zrt. célja
- Társaságunk célja, hogy diákok a szakmunkásképző intézményekben megfelelő színvonalú elméleti tudást sajátítsanak el, miközben piac- és versenyképes szakmai ismereteket szereznek a gyakorlati képzőhelyeken
- Ezáltal magasan képzett szakemberekké válnak, akik megállják a helyüket a faipar bármely területén és visszaállítják a kétkezi munka becsületét